Harga Menu KFC Naik Ekoran Kos Pengeluaran

Peningkatan harga jualan bagi set menu tertentu di rangkaian restoran makanan segera KFC berpunca daripada kenaikan kos pengeluaran dalam perniagaan francais popular itu.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, penjelasan mengenai perkara itu diberikan oleh syarikat operator rangkaian makanan segera, QSR Brands (M) Holdings Berhad.

Jelasnya, QSR merupakan pemegang francais jenama antarabangsa dan mereka terikat dengan syarat yang dimeterai.

“Sebagai contoh, bahan-bahan yang digunakan juga tertakluk kepada perjanjian francais dan mereka disyaratkan untuk membeli daripada pembekal yang telah ditetapkan.

“Perjanjian francais itu kononnya untuk menjaga keseragaman rasa dengan penggunaan rempah ratus yang digunakan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan anugerah di Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2018 KPDNHEP di Perbadanan Putrajaya.

Dalam majlis itu, seramai 306 pegawai KPDNHEP terpilih untuk menerima penghargaan atas perkhidmatan cemerlang mereka.

Peningkatan itu berlaku ekoran pelarasan margin ke atas harga produk ditawarkan, sekali gus membolehkan mereka terus menawarkan kualiti terbaik kepada pengguna.

Mengulas lanjut, pihaknya telah menghantar pegawai untuk menjalankan siasatan dan notis mengikut Seksyen 21, Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 telah dikeluarkan terhadap QSR.

Ujarnya, tindakan itu dijalankan selepas masyarakat mengeluh di media sosial dan akhbar apabila berlaku peningkatan harga makanan tersebut.

“Saya juga akan mengadakan pertemuan dengan McDonald’s petang ini untuk membincangkan mengenai perkara sama,” katanya. -kosmo

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Apa kata anda komen sedikit..;) EmoticonEmoticon