Saya Bukan Gadis Murahan - Janna Nick

Pendatang baru dalam arena seni lakon ini baru berusia 18 tahun, tetapi bakat luar biasa yang ditonjolkan memberi kesan. Siapa sangka walaupun usianya masih mudah, Janna Nick berpeluang memegang watak lebih berusia.


Bermula dengan drama bersiri Jodoh diterajui Dazrin dan Scha Al-Yahya, bakat pelakon berdarah kacukan Cina, Pakistan dan Thai ini mula dilihat serius ramai penerbit serta pengarah drama tempatan.

“Saya bermula dengan menjayakan iklan komersial dan video korporat. Ketika itu, usia saya dalam lingkungan lima hingga tujuh tahun tetapi mengambil keputusan berhenti kerana mahu fokus belajar.

“Bila keluar dari asrama, beberapa penerbit minta saya datang uji bakat dan bermulalah karier saya sebagai pelakon. Telefilem pertama saya berjudul Ikatan ditayangkan di saluran RTM,” kata Jannah. Selepas telefilem itu, Jannah ditawarkan berlakon dalam telefilem Cinta Vlog untuk TV9 dan selepas tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), si cantik ini berpeluang beraksi dalam drama bersiri Jodoh. Sejak itu, tawaran semakin meriah dan kebanyakannya untuk watak antagonis serta kasar.

“Saya tidak kisah bawa watak antagonis kerana ia sangat mencabar, apatah lagi ia jauh berbeza dengan keperibadian sebenar saya. Lagipun saya tidak perlu ‘control’ (kawal) atau berpura-pura jadi ayu dan lembut.

“Apabila dapat tawaran melakonkan watak jauh dari umur sebenar, baru saya rasa macam berlakon. Bayangkan kalau dapat watak sama dengan usia kita, maknanya kita bukan berlakon,” kata aktres berasal dari Sungai Petani, Kedah ini.

Selama bergelar pelakon drama, bekas pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Pendang ini akui, antara cabaran yang tidak dapat dilupakan ialah digoda dan dipeluk seorang pengarah drama yang sebelum ini pernah bergelar pelakon.

Jannah mendedahkan, pengalaman itu berlaku sekitar April tahun ini apabila dia mendapat tawaran berlakon memegang watak utama sebuah produksi tempatan.

“Peliknya, saya tidak perlu melalui proses uji bakat, walaupun hakikatnya ramai beratur di luar untuk diuji bakat. Sebaik saya masuk ke bilik dan memperkenalkan diri, pengarah itu terus peluk saya.

“Saya terkejut dan secara spontan, saya berselawat. Pengarah itu pula terkejut dan terus melepaskan pelukan,” katanya enggan mendedahkan nama pengarah dan produksi drama yang dipercayai baru menjalani penggambaran di luar negara.

Jannah akui, tatkala berdepan situasi itu, ibunya menasihati supaya tolak saja tawaran berkenaan. Jangan dek kerana terdesak mahu jadi artis, maruah tergadai.

Biarpun insiden itu baru berlaku, Jannah tidak serik untuk meneruskan langkah sebagai anak seni. Baginya, itu sebahagian cabaran yang perlu dihadapi dengan tabah.

Ditanya mengenai bekalan pendinding diri supaya tidak menjadi mangsa dan tersasar jalan, gadis peramah ini menjawab, solat serta banyakkan doa.

“Solat itu tiang agama dan ia pendinding terbaik buat kita. Saya tidak pernah tinggal solat walaupun di lokasi penggambaran. Tidak dinafikan, saya jenis gila-gila dan tidak suka duduk diam tetapi apabila bersolat, orang sekeliling akan hormat dan jaga batas mereka dengan saya.

“Mereka juga tidak cakap benda merepek dengan saya. Andai saya tidak jaga solat, dengan sikap gila-gila saya, mungkin orang akan fikir saya jenis murahan,” katanya.

Memperoleh keputusan cemerlang pada SPM lalu dengan 6A 2B+, Jannah mendapat tawaran menyambung pelajaran ke Universiti Teknologi Mara Malaysia (UiTM) Arau tetapi menolaknya.

Alasannya, ia terlalu jauh, apatah lagi dengan tawaran berlakon yang semakin kencang kebelakangan ini, dia merancang meneruskan pengajian di kolej sekitar ibu negara.

“Saya minat berlakon sejak kecil dan sering memaksa mak membawa saya ke mana-mana sesi uji bakat diadakan. Memang cita-cita saya mahu menjadi pelakon dan usahawan berjaya.

“Selepas mendapat keputusan A dalam semua subjek, saya terus memohon keluar dari MRSM untuk bersekolah di harian biasa.

“Selepas itu, saya sempat bersekolah sebentar di Sekolah Menengah Kebangsaan Convent Bukit Nanas dan ketika tahun SPM, saya belajar di sekolah harian biasa di Danau Kota. Sebabnya saya tak minat aliran sains,” katanya yang tahan tekanan. -Hmetro

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

4 comments

comments
Anonymous
May 19, 2014 at 6:31 AM delete

Best la jannah ne blakon dalam jodoh 2, dia la yg buat aku nak tengok drama tu,

Reply
avatar
May 19, 2014 at 12:43 PM delete

Memang cantik. Yg penting tak jual maruah kan..

Reply
avatar
May 24, 2014 at 1:31 PM delete

Betul3... Berharap sangat last2 nanti Elle dgn Nik, bagai pinang dibelah dua.. :D

Reply
avatar
Anonymous
May 31, 2014 at 1:21 AM delete

Stuju Elle dgn Encik Nik. Btul2 dah angau dgn Elle n Nik. Selalu pndg kat skrin tu lama2 tgk muka Elle...Elle ni mmg sgt cantik.

Reply
avatar

Apa kata anda komen sedikit..;) EmoticonEmoticon