Kematian Pendaki Malaysia Di Gunung Rinjani Satu Kehilangan Besar

Kematian seorang wanita rakyat Malaysia, Siti Nur Iesmawida Ismail, 30, dalam kejadian gempa bumi berukuran 6.4 pada skala Richter di Pulau Lombok hari ini disifatkan sebagai satu kehilangan yang amat besar.

Ketua Penerangan Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohammad Rizan Hassan, Siti Nur Iesmawida adalah salah seorang kakitangan di Miraj Academy, Ampang serta merupakan Sukarelawan Belia Berkemahiran di MBM.

“Beliau merupakan seorang pejuang yang mempunyai hati yang ikhlas dalam membantu memberikan peluang kedua kepada golongan muda yang tercicir dalam bidang akademik.

“Siti Nur Iesmawida merupakan seorang kakitangan yang berdedikasi dan kehilangan beliau adalah sesuatu yang akan ditangisi serta diratapi terutamanya oleh mereka yang telah dibantunya,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Terdahulu, negara digemparkan dengan berita kematian seorang wanita rakyat Malaysia dalam kejadian gempa bumi yang berlaku di Gunung Rinjani dekat Lombok, Indonesia.

Menurut Mohammad Rizan, beliau difahamkan, sewaktu kejadian, Siti Nur Iesmawida bersama 17 lagi pendaki dari Malaysia berada di dalam sebuah inap desa di kaki Gunung Rinjani setelah menyempurnakan pendakian di gunung yang menjadi tumpuan pendaki dari seluruh dunia itu.

“Bagaimanapun, sewaktu Siti Nur Iesmawida sedang menggunakan tandas, telah berlaku satu gegaran berukuran 6.3 pada skala Richter yang mengakibatkan dia ditimpa runtuhan bangunan.

“Terdapat beberapa orang lagi pendaki rakyat Malaysia yang cedera namun bilangannya belum dapat dipastikan dan kami masih menantikan maklumat terbaharu daripada pihak kedutaan,” jelas beliau. -kosmo

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Apa kata anda komen sedikit..;) EmoticonEmoticon