Kenapa Saiful Apek Enggan Sertai Maharaja Lawak?

Dengan tawaran hadiah lumayan mencecah separuh juta dan meraih perhatian peminat, siapa yang ingin menolak apabila ditawarkan untuk menjadi peserta Maharaja Lawak Mega, kan?

Saiful Apek

Namun, ganjaran tersebut langsung tidak dipandang pelawak dan pelakon, Saiful Apek atau nama sebenarnya, Saifulazam Mohamed Yusoff, 46.

Menurut laporan portal MStar, figura yang popular bersama kumpulan Senario itu menolak untuk menyertai MLM kerana ingin menjaga kedudukannya sebagai senior dalam gelanggang lawak tanahair.

“Setiap tahun saya ditawarkan untuk menyertai Maharaja Lawak Mega, namun saya menolak kerana merasai ia sudah tidak penting buat saya.

Sebelum ini saya sudah beberapa kali menjadi juri pertandingan Raja Lawak dan kenapa pula saya mahu jadi peserta?

Lagi pula tiada apa lagi hendak dibuktikan di pentas tersebut kerana sebelum ini saya sudah memegang gelaran Artis Komedi Popular semalam enam tahun berturut-turut.”

Sementara itu, ujarnya lagi, program tersebut bukanlah kayu pengukur kualiti seseorang pelawak kerana ia pentas pertandingan yang hanya disiarkan untuk pelanggan stesen TV berbayar, Astro sahaja.

“Bagi saya untuk mengukur tahap kualiti seseorang pelawak bukan di pentas MLM sahaja kerana ia hanya di pentas Astro dan ia bukan di pentas Malaysia.

Orang yang melanggan Astro sahaja yang kenal pelawak tersebut, sebaliknya yang tiada stesen tersebut tidak mengenali mereka,” tuturnya lagi.

Selain itu, Saiful turut berkata, pelawak kini terlalu dimanjakan dengan wang ringgit berbanding ketika zaman dahulunya bersama Senario.

Lantas itu, situasi tersebut menyebabkan kedudukan pelawak-pelawak ‘junior’ tidak kekal lama di persada.

“Sekarang sangat berbeza. Semasa dengan Senario dulu… Kami habiskan masa berbulan-bulan untuk buat album hingga ada tujuh buah album dan konsert sendiri untuk dapat hidup selesa.

Sekarang buat show lima minit sahaja dah dapat RM500,000. Namun apa yang saya lihat jika cepat mereka meraih populariti, maka cepat juga akan dilupai.”

Dalam pada itu, ujar bapa kepada dua anak itu, dia kini tidak lagi mempunyai impian untuk dikejar dan memperlahankan tawaran yang diterimanya kerana ingin meluangkan masa bersama keluarga.

“Alhamdulillah, hidup saya kini lebih terurus dan memang saya mengehadkan aktiviti saya di televisyen. Tetapi saya banyak buat kerja-kerja di luar seperti jemputan di sekolah-sekolah.

Mereka jemput saya supaya bagi ceramah tentang kehidupan dan kepentingan keluarga dari sudut pendidikan. Saya rasa puas melakukan itu walaupun tidak dibayar.” -Mynewshub.cc

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Apa kata anda komen sedikit..;) EmoticonEmoticon