PANAS! Chef Wan Hanya Bergurau Temui Kapal MH370!

Susulan gambar yang dimuatnaik di Instagram beliau, Datuk Chef Wan mengakui ia satu gurauan dan lebih parah beliau berkata beliau mahu menguji rakyat Malaysia yang dikatakan gemar mencari sebab untuk memburukkan orang lain.


Jawapan Chef Wan itu muncul beberapa ketika selepas gambar mempersendakan operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang sudah masuk hari ke-14 hari ini.

“Dua objek di Perth dan satu ni I ingatkan ya la sebahagian dari pintu kapal terbang MAS.. Tapi setelah diteliti rupanya ianya sebahagian dari pintu jamban rumah Cik Kiah di pantai Morib yang telah usang rupanya,” kata Chef Wan dalam kapsyen gambar itu.

Gambar berkenaan yang dirakamkan di tepi pantai Morib telah dipadamkan sebaik beliau menerima banyak kecaman dari pelbagai pihak yang menganggap gurauan itu tidak sesuai pada masa kini pesawat MH370 masih tidak diketahu di mana lokasinya.

Menurut Chef Wan dalam jawapannya yang panjang lebar di Instagram, beliau berkata kepada kru untuk membuat satu gurauan dan melihat reaksi warga Malaysia yang suka melatah dan mengutuk orang serta reaksi pada media dan blog yang akan mengkritik dengan lebih hebat lagi berkenaan gurauan itu.

“Pemandu saya kata, jangan Chef Wan nanti orang cari sebab nak marahkan u even u bergurau dan kita faham,” kata pemandunya mencetuskan ketawa dalam kalangan kru penggambaran.

Beliau juga pasti ramai antara warga Malaysia yang telah bergurau berkenaan operasi SAR itu tetapi tidak didedahkan kepada orang ramai.

“Saya pasti ramai antara kira yang bergurau berkenaan isu ini di belakang dalam keadaan tertutup kecuali saya meletakkan gurauan itu di Instagram saya untuk melihat reaksi orang ramai.

“Wow!! berjalan tak sampai 10 minit dari pantai, saya dihubungi oleh wartawan Murai.com, Murai juga dapat mencium isu ini.. Rupa-rupanya, memang betul sangkaan saya bahawa orang Malaysia suka mencari sebab untuk memburukkan orang biarpun diketahui ia adalah satu gurauan bodoh,” katanya mengakui gurauan itu bodoh dengan menggunakan perkataan Inggeris “silly”.


Bagaimanapun, beliau menerima akibat yang berlaku daripada perbuatannya tetapi Chef Wan tidak pun memohon maaf kepada keluarga penumpang MH370 yang mungkin terguris dengan kata-kata beliau.

“Baik, apapun saya terima akibat perbuatan ini kerana memang saya memuatnaiknya dengan sengaja dan perbuatan saya berjaya.

“Sekarang, mari pula kita menilai blog dan media yang akan memanipulasi isu itu kerana anda sudah pun mengetahui kebenarannya.

“Mari kita tengok cara mereka melatah dan kepada mereka yang gemar sebarkan berita ini dan melakukan fitnah pula.. Mari lihat warna sebenar mereka, ingat apa yang saya katakan kerana di penghujungnya nanti seorang yang matang akan tertawa melihat semua drama ini berlaku,” katanya.

Pada penulis, ayat Chef Wan ini lebih kepada ayat ‘cover line’ selepas malu akibat perbuatan dirinya sendiri. Jika Chef Wan sendiri merupakan ahli keluarga penumpang MH370 pastinya beliau sendiri akan berang dengan tindakan sebegitu rupa yang dilakukan oleh seorang ikon terkenal.

Kecaman yang diterima Chef Wan bukannya kerana rakyat Malaysia suka mencari sebab memburukkan orang, ia adalah kerana sebahagian besar daripada mereka juga bersedih dengan kehilangan pesawat MH370 terutamanya lebih 200 keluarga penumpang pesawat yang masih hilang hingga hari ini.

Jika hendak melakukan ujian reaksi, Chef Wan sepatutnya melakukannya ketika tiada apa-apa besar yang sedang menguji kesabaran dan kebimbangan semua orang di negara ini, ketika itu mungkin gambar Chef Wan takkan ada yang ambil peduli pun.

Berikut kenyataan penuh oleh Chef Wan berkenaan isu ini. -Mynewshub.my

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Apa kata anda komen sedikit..;) EmoticonEmoticon